Massivt skolefravære og skolevægring

 

Alt for mange børn og unge har et massivt skolefravær som for en del elever udvikler sig til skolevægring. Massivt skolefravær er efterhånden blevet et samfundsproblem. De fleste kender til eller har hørt historier om børn og unge, der ikke kommer i skole. Alt imens snakken går om, hvor ansvaret for dette skal placeres, står både elever, forældre og skole ofte magtesløse tilbage uden hjælp at hente. De står med oplevelsen af, at der mangler viden og metoder til at arbejde med problemstillingen, hvor kompleksiteten kun vokser med den tid det massive skolefravær får lov at stå på uden hjælp.

 

Det opleves at professionelle forsøger at gøre en indsats, men for mange, er det som at træde ind i ukendt landskab, uden kendskab, metoder og redskaber til at arbejde systematisk med skolefraværet. Der er mange eksempler på at nedsat tid eller reduceret skema er den foretrukne indsats eller metode til at løse et fraværsproblem, men uden at der arbejdes med og om det, der får problemet til at vokse eller vare ved. Det vil sige, at der arbejdes ud fra en ide om, at fritagelse frem for deltagelse, løser problemet med elevens skolefravær.

 

Reduceret skema, kan være et godt redskab som en del af en tilvænningsproces, hvis der arbejdes systematisk og målrettet på, at eleven kommer i skole til aftalte tidspunkter, og hvis der samtidig bliver arbejdet på at ændre de vedligeholdende faktorer, der spiller ind på fraværet. Dette kræver, at elevens stemme bliver hørt, at der bliver skabt en fælles forståelse mellem elev, forældre og skole samt at alle er villige til at ændre på de omstændigheder der bidrager til denne mistrivsel. Reduceret skema kan og må ikke stå alene. Det forudsætter en konkret handleplan der arbejdes efter og følges op på sammen med elev og forældre.

 

Bedre skoletrivsel sætter fokus den enkelte elevs skolefravær, hvor der arbejdes systematisk og målrettet henimod enbedre skoletrivsel med udgangspunkt i elevens perspektiver. Materialet er tiltænkt individuelle forløb eller forløb i mindre grupper, hvor en professionel faciliterer elevens læringsforløb samt inddrager og koordinerer processen med forældre og skole. Således bliver det en fælles indsats. Materialet bygger på evidensbaserede metoder og praksiserfaringer fra arbejdet med elever i skolevægring gennem flere år. De bedste læremestre har dog været eleverne; når man lytter til og ser deres invitationer, så er der en vej.

Materialet kan købes i Social Skills shoppen